30 kwietnia 2023 r. Światowe Forum Ekonomiczne opublikowało raport «Future of Jobs». Jest to badanie dotyczące tego, w jaki sposób trendy społeczno-gospodarcze i technologiczne będą kształtować miejsca pracy przyszłości i jakie umiejętności będą ewoluować w latach 2023-2027.
Badanie «Future of Jobs» łączy opinie 803 firm, które łącznie zatrudniają ponad 11,3 miliona osób w 27 branżach i 45 systemach biznesowych ze wszystkich regionów świata. Badanie dotyczy:
- kwestie głównych zmian i trendów technologicznych,
- ich wpływ na miejsce pracy,
- ich wpływ na umiejętności,
- oraz strategie zmiany siły roboczej, z których firmy będą korzystać w latach 2023-2027.
Czynniki wpływające na tworzenie i kurczenie się miejsc pracy
Ponad 85% ankietowanych organizacji wymienia czynniki, które doprowadzą do transformacji w ich organizacjach. Są to zwiększone wdrażanie nowych i zaawansowanych technologii oraz zwiększony dostęp do technologii cyfrowych.
Znaczący wpływ będzie miało również zwiększone przyjęcie standardów ESG (środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego).
Spowoduje to znaczne wstrząsy na rynku pracy i utratę miejsc pracy:
- technologie rolnicze,
- platformy i aplikacje cyfrowe,
- handel elektroniczny i cyfrowy,
- i sztuczna inteligencja.
Oczekuje się, że do 2027 r. handel elektroniczny i cyfrowy zostanie przyjęty przez 75% firm.
Pracodawcy zdają sobie również sprawę, że rosnące tarcia geopolityczne i trwający wpływ COVID-19 zakłócą rynek pracy. Zdania pracodawców są podzielone — 50% z nich spodziewa się, że trendy te będą miały pozytywny wpływ na miejsce pracy, a druga połowa oczekuje, że będą one miały negatywny wpływ.
Wskaźniki odpływu pracowników według branż
Pracodawcy spodziewają się, że w ciągu najbliższych pięciu lat 23% miejsc pracy zostanie strukturalnie zakłócone przez rynek pracy. Jest to ogólny wskaźnik destabilizacji, na który składają się nowe i zanikające miejsca pracy.
Respondenci ankiety spodziewają się, że rotacja będzie wyższa niż średnia:
- w łańcuchu dostaw,
- transport,
- media,
- rozrywka i sport.
Poniżej średniej: w produkcji, sprzedaży detalicznej i hurtowej dóbr konsumpcyjnych.
Spośród 673 milionów miejsc pracy (dane w niniejszym raporcie), respondenci spodziewają się strukturalnego wzrostu zatrudnienia o 69 milionów miejsc pracy i spadku o 83 miliony miejsc pracy. Oznacza to redukcję netto o 14 milionów miejsc pracy, czyli 2% obecnego zatrudnienia.
Wpływ cyfryzacji i automatyzacji na wzrost niektórych zawodów i spadek innych
Firmy wdrażają automatyzację do swoich operacji w wolniejszym tempie niż wcześniej sądzono. Dzisiejsze organizacje szacują, że 34% wszystkich zadań związanych z biznesem jest wykonywanych przez maszyny, podczas gdy pozostałe 66% jest wykonywanych przez ludzi. Takie tempo automatyzacji jest sprzeczne z oczekiwaniami respondentów badania z 2020 roku, według których prawie połowa (47%) zadań biznesowych zostanie zautomatyzowana w ciągu najbliższych pięciu lat.
Obecnie respondenci zrewidowali swoje oczekiwania dotyczące przyszłej automatyzacji. Przewidują, że 42% zadań biznesowych zostanie zautomatyzowanych do 2027 roku.
Zapotrzebowanie na stanowiska związane z technologią rośnie najbardziej:
- Specjaliści ds. sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego;
- specjaliści ds. zrównoważonego rozwoju;
- analitycy biznesowi i bezpieczeństwa informacji.
W miarę jak gospodarka przestawia się na energię odnawialną, stosunkowo szybko rosnące stanowiska to:
- inżynierowie ds. energii odnawialnej;
- inżynierowie instalacji i systemów energii słonecznej.
Ankietowane organizacje przewidują zmniejszenie liczby miejsc pracy o 26 milionów do 2027 roku:
- Na stanowiskach związanych z prowadzeniem dokumentacji i administracją, w tym kasjerów bankowych i biletowych;
- specjaliści ds. wprowadzania danych, księgowości i płac
- sekretarki administracyjne i wykonawcze.
Ogromny wzrost zatrudnienia spodziewany jest w
- Edukacji — liczba miejsc pracy wzrośnie o około 10 procent. Doprowadzi to do utworzenia 3 milionów dodatkowych miejsc pracy dla nauczycieli kształcenia zawodowego i nauczycieli szkolnictwa wyższego;
- Rolnictwie — liczba miejsc pracy dla specjalistów w dziedzinie rolnictwa, zwłaszcza operatorów sprzętu rolniczego, wzrośnie o około 30 procent. Doprowadzi to do utworzenia dodatkowych 3 milionów miejsc pracy;
- handel cyfrowy i handel — nastąpi wzrost o około 4 miliony miejsc pracy związanych z technologiami cyfrowymi, takich jak handel elektroniczny, transformacja cyfrowa, marketing cyfrowy i specjaliści ds. strategii.
Najważniejsze umiejętności pracowników w latach 2023-2027.
10 najważniejszych umiejętności
- Myślenie analityczne i kreatywne jest uważane za kluczową umiejętność w większej liczbie firm niż jakakolwiek inna.
- Kreatywne myślenie.
- Trzy umiejętności związane z poczuciem własnej skuteczności — tolerancja na stres, mobilność i zwinność.
- Motywacja i samoświadomość.
- Ciekawość, uczenie się przez całe życie i zdolność pracownika do dostosowywania się do zmian w miejscu pracy.
- Znajomość technologii.
- Niezawodność i dbałość o szczegóły.
- Umiejętność nawiązywania relacji z innymi: empatia i aktywne słuchanie.
- Przywództwo i wpływ społeczny.
- Kontrola jakości.
Myślenie systemowe, sztuczna inteligencja, orientacja na usługi i obsługa klienta uzupełniają 10 podstawowych umiejętności.
Zdolności poznawcze zyskują na znaczeniu najszybciej, odzwierciedlając rosnące znaczenie rozwiązywania złożonych problemów w miejscu pracy. Zdolności poznawcze to procesy umysłowe, które pomagają nam
- odbierać, wybierać, przetwarzać, tworzyć i odzyskiwać informacje,
- rozumieć i wchodzić w interakcje z otaczającym nas światem.
Pracodawcy szacują, że 44% umiejętności pracowników straci na znaczeniu w ciągu najbliższych pięciu lat.
Priorytety pracodawców w zakresie szkolenia pracowników
60% pracowników będzie potrzebować szkoleń do 2027 roku.
- Najwyższym priorytetem szkoleń w latach 2023-2027 jest. — Myślenie analityczne, które będzie stanowić średnio 10% inicjatyw rozwoju umiejętności.
- Drugim priorytetem jest rozwój kreatywnego myślenia, który będzie przedmiotem 8% inicjatyw rozwoju umiejętności.
- Szkolenie pracowników w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji i dużych zbiorów danych zajmuje trzecie miejsce wśród priorytetów firm w zakresie rozwoju umiejętności w ciągu najbliższych pięciu lat.
Dwie trzecie firm spodziewa się zwrotu z inwestycji w szkolenie umiejętności w ciągu roku od inwestycji, czy to w postaci lepszej mobilności między rolami, zwiększonej satysfakcji pracowników czy zwiększonej produktywności.